Leksikon radija i televizije

Natrag

tonska kola

reportažna kola, odnosno tehnološko vozilo namijenjeno za terensko snimanje, obradbu i proizvodnju radijskoga programa za izravno ili naknadno emitiranje i streaming. Bitan element terenske radijske tehnike. Prva tonska kola TK1 (“Vepar”), kombi, nabavljen je 1958. Opremu su činili tonski stol sa šest ulaza, dva magnetofona i bežični mikrofon, što je tad bila prava rijetkost. Posebnih uređaja za obradbu tona nije bilo, a snimka s terena naknadno se obrađivala u studiju. Tonskim kolima radili su se festivali (Opatija i dr.), Dubrovačke ljetne igre, otvaranja Velesajma, prvosvibanjske proslave, emisije Mikrofon je vaš, ton za TV emisiju Smjerom putokaza i dr. Nova tonska kola TK1 nabavljena su 1968. zahvaljujući glavnomu inženjeru radija P. Maričiću. Bila su to u to vrijeme najmodernija kola u Europi, opremljena tonskim pultom s 18 mono i 2 stereoulaza, dva magnetofona, uređajima za obradbu tona, 50W FM cijevnim odašiljačem, autonomijom od oko dva sata i dr. Dimenzije kola bile su uvjetovane ulaskom u staru jezgru Dubrovnika zbog snimanja i direktnih prijenosa s Dubrovačkih ljetnih igara. Tim je kolima uporabom FM odašiljača, koji je služio za prijenose iz Glazbenoga zavoda, 1969. izvedeno prvo stereoodašiljanje RZ-a. U kola je poslije ugrađen i radiotelefon Storno, preteča današnjih mobitela, koji je osim dogovorne komunikacije mogao obavljati i telefonske pozive. Prvi voditelj tih kola bio je Z. Majnarić, a vozač Z. Jurak. Tonska kola TK2 i TK3 nabavljena su 1972. i 1973, kao i sva dotad u inozemstvu, sa sličnom opremom kao i TK1. Godine 1978. nabavljaju se TK4, opremljena za tadašnje vrijeme najmodernijim tonskim miješalom s 32 kanala. Zbog nemogućnosti redovite zamjene tehnologije TK2, 3 i 4 radila su neprekidno do 2000-ih. Tad su zamijenjena s TK5 (2004) i TK6 (2006) koja su, za razliku od dotadašnjih, bila u potpunosti projektirana i montirana na HRT-u; projekt je vodio A. Buntak, a tehnička ekipa Odsjeka konstrukcije i montaže (održavanje radijske opreme) instalirala je opremu. Zahvaljujući ugrađenoj opremi temeljenoj na digitalnoj tehnologiji, ta tonska kola i danas odrađuju iznimno složena snimanja i prijenose, a TK5 izložena su na međunarodnom sajmu IBC u Amsterdamu 2005. Te godine nabavljeno je reportersko vozilo RV1, koje nakon nadogradnje ima mogućnost višekanalnoga snimanja i obradbe do 24 tonska kanala, a 2014. preimenovano je u TK1. Manja su po dimenzijama i mogućnostima od velikih kola (TK5 i TK6). Uz navedene poseban prinos dali su voditelji tonskih kola, među ostalima B. Mikulan, S. Šunko, Z. Maleš i D. Iljadica.

Preuzmi tiskano izdanje

PDF, 25 MB

Tiskano izdanje leksikona