Leksikon radija i televizije

Natrag

televizijska drama

fikcijski TV žanr (temeljno identičan i filmskoj drami) u kojem je središnja tema razradba problematičnih mjesta društvenoga i psihološkoga života likova. Žanr se napose odlikuje usredotočivanjem na psihološke odnose i stanja te tendencijom prema komornim ambijentima i situacijama, a te su značajke komplementarne nekim ključnim izražajnim sredstvima TV medija u fikcijskim žanrovima (učestalija uporaba krupnoga plana i sklonost interijerima zbog većega stupnja “intimizma” medija). Stoga je prisutna od samih početaka televizije (i zbog prestižnoga statusa); u SAD-u i Velikoj Britaniji pojedinačna je drama (tzv. anthology drama) na vrhuncu popularnosti bila od kraja 1940-ih do početka 1960-ih. Neki povjesničari televizije nazivaju to razdoblje zlatnim dobom TV drame jer je u okviru različitih ciklusa proizveden dosad nenadmašen broj pojedinačnih drama. Kako bi stvorile zaseban žanr, te su drame inkorporirale naslijeđe radija (razrađena uporaba zvučne i glazbene podloge, sveznajući narator koji je uvodio u fabulu), filma (angažman niza hollywoodskih glumaca, pokreti kamere, kutovi snimanja i vizualni stil preuzeti iz hollywoodske stilske tradicije) i kazališta (glumačke tehnike tada dominantne na Broadwayu, česte adaptacije dramskih tekstova, izvedbe uživo). Prvi ciklus zasebnih drama bio je Kraft Television Theater (1947–58) za kojim su slijedili The Ford Theater (1948–57), Studio One (1948–58), Philco Television Playhouse (1948–55), Goodyear Television Playhouse (1948–60), Actors Studio (1948–49), Fireside Theatre (1949–55) i Armstrong Circle Theater (1950–63). U SAD-u se proširila početkom 1950-ih zbog snimanja (i emitiranja) uživo (sve do uvođenja magnetoskopa 1957), što je tražilo konstantnu produkciju novih djela, npr. ciklusi Lux Video Theater (1954–57), General Electric Theater (1954–62). U tom je razdoblju velik broj filmskih glumaca započeo vlastite cikluse, što je također pridonijelo širenju popularnosti televizije. Prvi je bio R. Montgomery (Robert Montgomery Presents, 1950–57), a slijedili su ga Ch. Boyer (Charles Boyer Theater, 1953), D. Fairbanks Jr. (Douglas Fairbanks Jr. Presents, 1953–57), pa legendarna kazališna glumica E. Barrymore (Ethel Barrymore Theater, 1953), zvijezde nijemoga filma G. Swanson (Crown Theatre Starring Gloria Swanson/The Gloria Swanson Show, 1954) i C. Nagel (The Conrad Nagel Theater, 1955), potom L. Young (The Loretta Young Show, 1953–61), čiji je ciklus bio najpopularniji, J. Wyman (Jane Wyman Theater, 1955–58), B. Stanwyck (The Barbara Stanwyck Show, 1960–61), a neki su oformili zajednički ciklus (Four Star Playhouse, s Ch. Boyerom, I. Lupino, D. Nivenom i D. Powellom, 1952–56). Uz psihološke i obiteljske drame neki su se ciklusi specijalizirali za sudske drame (Optuženi – They Stand Accused, 1949–54; preteča kasnijih mnogobrojnih serijala), znanstvenofantastične drame (Zona sumraka – Twilight Zone, 1959–64) ili trilere poput ciklusa Alfred Hitchcock predstavlja (Alfred Hitchcock Presents, 1955–65). Često su adaptirana vrhunska književna djela (napose u Velikoj Britaniji, gdje se BBC istaknuo adaptacijama W. Shakespearea), kao i kazališni hitovi, iako su mnoge drame nastale prema izvornim scenarijima (istaknuti scenaristi bili su R. Serling, P. Chayefsky, G. Vidal, R. Rose), a karijere su tada na televiziji započeli i mnogi poslije istaknuti filmski redatelji (J. Frankenheimer, R. Altman, S. Pollack, S. Lumet, D. Mann, G. R. Hill). Mnoge TV drame toga razdoblja razradile su stilske obrasce TV prikaza introspekcija (npr. Dvanaest gnjevnih ljudi – Twelve Angry Men R. Rosea, Rekvijem za teškaša – Requiem for a Heavyweight R. Serlinga, Marty P. Chayefskog). U Hrvatskoj je 1957–58. prikazano tridesetak dramatizacija proznih djela i obradbi kazališnih drama, a prva hrvatska TV drama pisana izvorno za televiziju bila je Kota 229 K. Novosela 1958. Tijekom 1960-ih, uz Novosela, najistaknutiji autori TV drama bili su I. Štivičić, I. Ivanac i M. Grgić (potom Z. Bajsić i Z. Dirnbach). Pojedinačne TV drame (kao i TV filmovi u žanru drame) ostale su jedan od trajnih segmenata produkcije TVZ-a i HTV-a sve do početka 1990-ih.

Preuzmi tiskano izdanje

PDF, 25 MB

Tiskano izdanje leksikona