Leksikon radija i televizije

Natrag

sitcom

(skraćenica od engl. situation comedy – situacijska komedija), TV žanr, humoristična igrana serija sa stalnim, ograničenim brojem likova. Radnja se najčešće odvija u jednom ili nekoliko interijernih ambijenata, zbog čega je produkcijski jeftin, a narativno je uobličen oko neke situacije (odatle i naziv) koja se općenito razvija ležerno, u pretežno vedrom tonu, a razrješava sretno, uz dramaturgiju koja počinje mirnom situacijom što se ruši nekom pogreškom da bi se na kraju ponovo uspostavila. Dva su glavna ambijenta: dom (obiteljsko okružje) i posao (ta inačica naglašava romantične podzaplete), iako pojedini sitcomi kombiniraju ta okružja. Nastao je prvotno na američkom radiju potkraj 1920-ih iz radijskoga vodvilja. Početkom 1950-ih prešao je na televiziju i tamo dosegnuo vrhunce popularnosti, ali i formalnih dostignuća. Prototipski TV sitcom obiteljskoga tipa jest serija Volim Lucy (I Love Lucy, 1951–57), s L. Ball i njezinim suprugom D. Arnazom (i nastavci The Lucy Show, Ovdje Lucy – Here’s Lucy). Tijekom 1970-ih dolazi do preobrazbe, pa žanr koji je dotad metaforički razvijao društvenu koheziju počinje naglašeno tematizirati politička i/ili općeideološka proturječja, i to s otvoreno kritičkih pozicija: MASH, The Mary Tyler Moore Show, Sve u obitelji (All in the Family), Maude. Sredinom 1980-ih došlo je do obnove konsenzualnih formula, napose u obiteljskim sitcomima (The Cosby Show, Obiteljske veze – Family Ties, Puna kuća – Full House), a u nešto manjoj mjeri u poslovnima (Kafić Uzdravlje – Cheers, Murphy Brown). Antiobiteljsku liniju do groteske dovode pak serije Bračne vode (Married...with Children) i Roseanne potkraj 1980-ih i početkom 1990-ih, kad se javljaju sitcomi koji dotad najizrazitije isprepleću poslovne i obiteljske sfere te naglašavaju ekscentričnost, pa i samoživost likova (Frasier, Seinfeild). Najpopularniji primjeri žanra i dalje su oni prodruštvenih impulsa (PrijateljiFriends, Lud za tobomMad About You, Svi vole RaymondaEverybody Loves Raymond, DadiljaNanny). Česti su i primjeri žanra s komponentama fantastike (Alf, Treći kamenčić od Sunca – 3rd Rock from the Sun), a značajke žanra su od 1960-ih kontinuirano prisutne i u crtanofilmskim serijama (Obitelj Kremenko – Flintstones); takvi sitcomi 1990-ih pripadaju među subverzivnije u žanru (Simpsoni – The Simpsons, South Park). Tijekom 1990-ih razvila se i specifična podvrsta sitcoma s likovima homoseksualaca (Ellen, Will i Grace – Will and Grace). Žanr se, brzo stekavši popularnost u SAD-u, proširio i drugdje. Među britanskim sitcomima izdvajaju se oni ironijski i parodijski (Da, ministre – Yes, Minister, Mućke – Only Fools and Horses, Allo, allo, Zvonili ste, milorde – You Rang Milord), pa su neki i među vrhuncima subverzivnih sitcoma, npr. Pa to je fantastično (Absolutely Faboulus). Pojedini sitcomi, iako zadržavaju klasičnu žanrovsku strukturu, služe ponajprije kao okviri komičnih interpretacija svojih glumaca, pa su u tom smislu bliski tipu skeč komedije (Falični pansion – Fawlty Towers, s J. Cleesom, Crna guja – Blackadder, s R. Atkinsonom). Značajke sitcoma dijele i neke hrvatske humoristične serije (Naši i vaši, Luda kuća, Bitange i princeze, Stipe u gostima, Provodi i sprovodi, Glas naroda).

Preuzmi tiskano izdanje

PDF, 25 MB

Tiskano izdanje leksikona