Leksikon radija i televizije

Natrag

plasman proizvoda

(engl. product placement), svaki oblik komercijalne audiovizualne komunikacije koji se sastoji od uključenja proizvoda (ili zaštitnoga znaka) ili aluzije na proizvod u samom AV djelu u zamjenu za plaćanje ili neku naknadu. Dok je zavaravajuća komercijalna AV komunikacija zabranjena, plasman proizvoda dopušten je u AV djelima snimljenima za televiziju te u filmovima, serijama, sportskim i laganijim zabavnim programima ili kad nema plaćanja pružatelju medijskih usluga, određene robe ili usluge veće vrijednosti (npr. proizvodni rekviziti i nagrade), a daju se bez naknade radi uključivanja u program. Plasman proizvoda ne smije utjecati na raspored programa i na uredničku neovisnost, poticati na kupnju ili najam roba ili usluga, neprilično isticati proizvod, gledatelji moraju biti upoznati s postojanjem plasmana proizvoda, a plasman duhanskih proizvoda je zabranjen. Prvi primjer plasmana proizvoda u filmu jest crtani film Mornar Popaj (Popeye the Sailor, 1933), u kojem se špinat promovirao kao zdrava hrana koja jača mišiće (u prvoj godini prikazivanja crtanoga filma prodaja špinata u SAD-u porasla je 30%). Plasman proizvoda danas je uobičajen u proizvodnji filmova i TV serija. Učestali plasman proizvoda prisutan je u filmovima o Jamesu Bondu, gdje glavni junak vozi određenu marku automobila ili pije određenu vrstu pića, npr. film Spectre (2015) ima 17 plasmana proizvoda.

Preuzmi tiskano izdanje

PDF, 25 MB

Tiskano izdanje leksikona