Leksikon radija i televizije

Natrag

igrani film

filmski rod koji narativno predočuje fikcijske svjetove i zbivanja, odnosno svaki film u središtu kojega je više ili manje razrađena priča koja se ostvaruje naracijom i likovima, njihovim međusobnim odnosima i odnosima s okolinom. Njih najčešće tumače profesionalni glumci (za razliku od dokumentarnoga filma), a priča se razrađuje u scenariju. Igrani filmovi većinom pripadaju komercijalnim filmovima i uglavnom su djela industrijske kinematografije, u realizaciji kojih sudjeluje cijela ekipa profesionalnih suradnika. Područje je filmskoga stvaralaštva s vjerojatno najvećim brojem vrsta i žanrova, stilskih formacija i struja te autorskih osobnosti. Najpopularnija je filmska vrsta, u kojoj su ujedno ostvareni visoki umjetnički dosezi. Pojava televizije (kao i drugih medijskih platformi) dodatno je učvrstila društveni status igranoga filma. U Hrvatskoj se Dramski i Filmski program TVZ-a/HTV-a od začetaka bave i igranim filmom kao dijelom svojega medijskog izraza i produkcije. U producentskom smislu suradnja TVZ-a i domaće kinematografije započela je filmovima Živa istina T. Radića (1972) te Razmeđa (1973) i Pucanj (1977) K. Golika, a nastavila se početkom 1980-ih filmovima Ritam zločina Z. Tadića i Snađi se, druže B. Makarovića. TVZ je 1980-ih povremeno koproducirao filmove (Kiklop A. Vrdoljaka, Horvatov izbor E. Galića, Karneval, Anđeo i Prah A. Vrdoljaka), često usporedo s proširenim verzijama u obliku miniserija i TV serijala. HTV je 1991. samostalno producirao Hrvatske katedrale H. Hribara te bio koproducent ostalih filmova u Hrvatskoj. Otad, uz koprodukcije i paralelne miniserije (npr. Luka T. Radića, Kontesa Dora Z. Berkovića, Vukovar se vraća kući B. Schmidta, Putovanje tamnom polutkom D. Žmegača), sve češće samostalno producira filmove (npr. Svaki put kad se rastajemo L. Nole, Kako je počeo rat na mom otoku V. Brešana, Prepoznavanje S. Tribuson, Da mi je biti morski pas O. Sviličića, Blagajnica hoće ići na more D. Matanića, Kraljica noći B. Schmidta, Oprosti za kung fu O. Sviličića). Odnosi kojim se pobliže definira uloga javne televizije u filmskoj produkciji regulirani su ugovorima s Hrvatskim audiovizualnim centrom. (→ Igranofilmska produkcija HTV-a, prilog)

Preuzmi tiskano izdanje

PDF, 25 MB

Tiskano izdanje leksikona