Leksikon radija i televizije

Natrag

ENG

(akr. od engl. Electronic News Gathering – elektroničko izvještavanje), konfiguracije elektroničkih uređaja kojima je krajem 1970-ih i početkom 1980-ih u novinarskom radu zamijenjena filmska tehnika. Elementarni sastav čini mala elektronska kamera, u početku kabelom povezana sa snimačem (medij je magnetoskopska vrpca), priručna rasvjeta i tonska oprema. Početkom 1990-ih snimač postaje sastavni dio kamere, a nakon 2005. medij postaju memorijske kartice. ENG je omogućio skokovit napredak izvještavanja, ponajprije za informativni program, a uporaba se proširila i na druga područja, kao što su produkcija dokumentarnih emisija, zabavnih emisija i spotova. Osnovnu ENG ekipu čine tri člana (novinar, snimatelj i tonski snimatelj), kojima se po potrebi pridružuje rasvjetljivač i mikroman, a na najzahtjevnijim projektima ekipu može činiti deset, pa i više članova. Napretkom opreme za ENG snimanje broj se članova ekipe koji opslužuju kameru smanjuje, a novinari počinju obavljati dodatne poslove, kao npr. pregled materijala na terenu, montiranje, slanje priloga i dr. Kao posljedica toga pojavljuju se → videonovinari, koji za jednostavnija izvještavanja mogu zamijeniti cijelu ekipu. ENG se često izravno uključuje u program spajanjem na → SNG, → backpack i dr. Početci ENG-a na RTZ-u sežu u 1975, kad je nabavljena prva ENG kamera s cijevnim slikovnim senzorom, koja se kabelom spajala s magnetoskopskim snimačem ugrađenim u popratno vozilo (RK5) ili prijenosnim snimačem koji je nosio tehničar. Prvi poslovi povezani su s konferencijom Nesvrstanih zemalja u Colombu 1976, a ekipu su sačinjavali tehničar S. Crvenka – Cisko, Z. Pazman-Frifa i snimatelj M. Perčinić. Početnoj se ekipi 1978/79. pridružuju tehničari D. Slivarić – Šapa, S. Sajović, N. Baričević, Z. Dukić, M. Popek, D. Mahović, D. Krička i snimatelji V. Fio, Lj. Becić, M. Trošelj i dr. Početkom 1990-ih stižu ENG kamere s CCD slikovnim senzorom, JVC KY25, s odvojenim U-matic snimačem na kazete. U tom je razdoblju proces proizvodnje informativnih emisija na terenu još uvijek većim dijelom bio na kamerama s odvojenim snimačem na kazete (U-matic ili Betacam SP). S tom opremom odrađena je većina snimanja tijekom Domovinskog rata. Sredinom 1990-ih dolaze prve Sony Betacam SP kamere s integriranim snimačem, tzv. kamkorderi, a početkom 2000-ih započinje digitalizacija u snimanju, informativni program prelazi na kamkordere Betacam SX, a sporovozni program na Betacam IMX. Kao medij za snimanje kazeta s magnetskom vrpcom koristila se sve do 2014, kad su nabavljene kamere s CMOS slikovnim senzorom visoke kvalitete (HD), memorijskim karticama i snimanjem u datotečnom formatu.

Preuzmi tiskano izdanje

PDF, 25 MB

Tiskano izdanje leksikona