Leksikon radija i televizije

Natrag

BBC

(akr. od engl. British Broadcasting Corporation – Britanska radiodifuzijska korporacija), britanska javna RTV tvrtka. Odašiljački, satelitski i internetski emitira 10 TV kanala, 10 nacionalnih i regionalnih radijskih kanala te 40 lokalnih. Po kvaliteti programa i neovisnosti od političkog utjecaja BBC je jedna od najuglednijih RTV kuća u svijetu, ujedno jedan od najvećih svjetskih izvoznika TV programa. Osnovan 1922. kao British Broadcasting Company, privatna dioničarska tvrtka u vlasništvu šest velikih britanskih i američkih proizvođača radioprijamnika i opreme. Iste godine počeo je u Londonu emitirati radijski program. Kako se ne bi ugrozio reklamni prihod novina, BBC-ju je zabranjeno emitiranje reklama, što još uvijek vrijedi za sve BBC-jeve RTV programe koji imaju funkciju javnog servisa. Proizvodnja programa financira se godišnjom pristojbom (uvedena 1922) za posjedovanje prijamnika, što su kao model financiranja javnog servisa preuzele i ostale europske zemlje. Kad je parlament 1925. zaključio kako radiodifuzijsku djelatnost ne treba prepustiti privatnomu poduzetništvu, vlada je 1926. otkupila sve dionice BBC-ja, te je 1. I. 1927. osnovana nova tvrtka pod nazivom British Broadcasting Corporation. Ustrojen kao javna korporacija u vlasništvu države, BBC je dobio monopol na radiodifuziju. Monopol je za TV trajao do 1955, za lokalne radiopostaje do 1973, a za radio na nacionalnoj razini do 1992. Oblikovanje BBC-ja kao javnoga servisa zasluga je J. Reitha, glavnoga ravnatelja korporacije 1927–38. Njegova vizija uključivala je ustroj radiodifuzije kao javnoga servisa, a ne kao komercijalne djelatnosti, pokrivanje signalom cijeloga državnog teritorija, centraliziranu proizvodnju i nadzor programa te visoki standard kvalitete programa, zadaće kojega su informirati, poučiti i zabaviti. Rad BBC-ja nadzire neovisno tijelo BBC Trust (1927–2007. to je bilo Vijeće guvernera – Board of Governors). Ima 12 članova, a sve ih imenuje monarh na zajednički prijedlog premijera i ministra kulture. U odnosu na Vijeće guvernera, BBC Trust ima nešto šire ovlasti u nadzoru poslovanja. Eksperimentalni TV program BBC je prvi put emitirao 1929. Redovito emitiranje počelo je 2. XI. 1936. Prva javna televizija na svijetu, BBC je sve do 1985. rabio potpuno elektronički sustav, koji je pod vodstvom I. Shoenberga razvijen u tvrtki EMI. Emitiranje je prekinuto početkom II. svjetskog rata, a nastavljeno 1946. Drugi TV kanal emitira se od 1964. BBC je bio prva europska TV koja je počela emitirati program u boji (1967, sustavom PAL) i teletekst (1974). Radijsku soap operu Archerovi (The Archers) BBC neprekidno emitira od 1951, pa je ona najduže emitirana serija toga tipa u povijesti. Empire Service, međunarodni radijski program, preteča današnjeg BBC World Servicea, pokrenut je 1932. Program na stranim jezicima počeo se emitirati 1938, a danas emitira na 29 jezika. Satelitsko informativni kanal BBC World, namijenjen gledateljima u inozemstvu, pokrenut je 1995. i dostupan u 200 zemalja. Taj je kanal do 2014. u cijelosti financiralo Ministarstvo vanjskih poslova, a od tada se dijelom financira i od komercijalnih prihoda. Budući da u BBC-jevim domaćim programima oglašavanje nije dopušteno, glavni su izvor prihoda pretplata (75%) te komercijalne djelatnosti (21%) i vladina potpora BBC World Serviceu (4%). Ukupni godišnji prihod iznosi oko 6,6 milijardi eura. BBC ima više od 16 000 zaposlenih i oko 20 000 vanjskih suradnika.

Preuzmi tiskano izdanje

PDF, 25 MB

Tiskano izdanje leksikona